Hej
Alla har nu fått en kallelse och information om årsmötet i sina brevlådor.
Vid frågor hör av er till styrelsens mail.
mvh
Styrelsen
Hej
Alla har nu fått en kallelse och information om årsmötet i sina brevlådor.
Vid frågor hör av er till styrelsens mail.
mvh
Styrelsen
Vi skrev i månadsbrevet att vi kommer att dela ut ett formulär inför 2-års besiktningen. Det blir inget specifikt formulär då vi noterat att lösa papper ibland hamnar bland reklam och sedan direkt i pappersåtervinningen. Därför väljer vi att skriva det såhär istället då det är viktigt att alla får meddelandet.
Vi vill be alla att kolla igenom sina fönster. Det är framförallt viktigt att ni tittar efter sprickor i glaset och att ni kollar så att plåten inte tar i när ni vänder fönstret.
Vid fel måste ni maila styrelsen på
Vi ber er att göra detta snarast. Senast måndag den 22/4 behöver vi skicka ett åberopande till entreprenören.
För att minimera risken för att något ska falla mellan stolarna så vill vi be även de som redan tidigare anmält ett fel, men ej fått det åtgärdat, att maila in.
Ber om ursäkt och Tackar för förståelsen att detta är snabba puckar!
Mvh,
Styrelsen
Hej alla medlemmar!
För några veckor sedan så fick alla en inbjudan till extrastämma där vi skulle rösta igenom de nya/
uppdaterade stadgarna.
Tyvärr var det en dålig uppslutning. (Förutom styrelsen så kom det 6 medlemmar.)
Därav känner vi att vi kanske måste informera alla om vad det innebär att bo i en bostadsrätt och
vikten av att komma på stämmorna.
Att köpa en bostadsrätt innebär att du köper en andel i den ekonomiska föreningen som äger
fastigheten. Du köper rätten att bo och nyttja din lägenhet men det är föreningen som de facto
äger lägenheten. Alltså är det väldigt viktigt att föreningens ekonomi och underhåll sköts för att
alla medlemmars investeringar ska behålla eller till och med öka i värde.
Det är styrelsen som ser till föreningens ekonomiska intressen och ombesörjer underhållet av fastigheten.
MEN det är medlemmarna som väljer styrelse. Att vara med på årsmöten och stämmor är att se till så att
föreningen sköts på bästa sätt. Det är också där du kan göra din röst hörd.
Ditt engagemang är viktigt
En bostadsrättsförening bygger på tanken att alla ska dra sitt strå till stacken och att vi därigenom
uppnår:
• En trevlig och välskött fastighet
• En låg boendekostnad
• En bra grannsämja
En välskött förening leder, utöver en trevlig boendemiljö, även till ett högre värde på din
bostadsrätt.
Du kan bidra genom att:
• Närvara på den årliga föreningsstämman
• Gå med i styrelsen och påverka hur föreningen drivs
• Komma och vara med på städdagar
• Vattna blommorna, måla ett staket eller bjud in till en grillfest - kom med förslag hur
du kan förbättra situationen för dig och dina grannar!
Om vi delar på arbetet så blir det inte betungande. Du kanske har någon speciell kompetens som
kan vara till nytta för föreningen. Ekonomisk och juridisk kompetens är alltid relevant, likaså
fastighetsrelaterad kunskap. Kontakta styrelsen och fråga vad just du kan hjälpa till med. Alla kan
göra något!
Du har inflytande!
Du har alltid möjlighet till inflytande i föreningen. Har du synpunkter på hur föreningen sköts eller
önskar komma med förslag, är du alltid välkommen att kontakta styrelsen. Då behandlas ditt
ärende på nästkommande styrelsemöte. Du kan även inkomma med en motion samt utnyttja din
rösträtt vid den årliga föreningsstämman.
Så, med detta sagt så hoppas vi att vi ses på årsmötet den 20 maj. (Formell inbjudan kommer i
samband med att årsredovisningen delas ut.)
Tills dess hoppas vi att vi ses i solskenet!
Mvh
Styrelsen
Tidigare i veckan hade vi ett budgetmöte med SBC där vi gick igenom årsbudget och utfallet hittills.
Hyran
Budgeten ser bra ut och stämmer överens med den budget Fabrizio gjort, med skillnaden att Sbc räknat med 8% indexhöjning (pga inflation) och vi har räknat lite lägre. (Inflationen i september ligger på 6,5%)
Ulf på SBC hade lite synpunkter. Han tyckte att 3% höjning av avgifter var lite lågt. Ska vi hänga med inflationen skulle vi egentligen kunna hävda 8% men vi tycker inte att det behövs i dagsläget. Vi röstade därför för 4% höjning av avgifter och att vi sedan höjer gradvis.
Elen
Vidare tyckte Ulf att elpriset vi tar ut, 2kr, är lågt och menar att många andra tar ut minst 2,5kr. Det är också viktigt av skattemässiga skäl att vi inte säljer elen billigare till våra medlemmar eftersom vi då kan åka på en skattesmäll.
Vi kommer därför att höja elpriset till 3kr. Elpriserna för vintern är ännu osäkra och vi anser att det är bättre att vi går lite mer plus så vi har mer i reserv och eventuellt sänker om det skulle vara rimligt senare. Detta är fortfarande ett väldigt bra pris jämfört med om man skulle ha ett eget avtal.
Så sammanfattningsvis, för att ta höjd för inflation, ökade räntekostnader, höjning av fjärrvärmen och elpriset kommer avgiften höjas med 4% från den 1/1-24 och elen kommer att hamna på 3kr/kWh.
Med vänlig hälsning,
Styrelsen
Lite information och uppdatering om vad som händer i vår förening.
Elpriset
Vi har fått in offerter från flertalet aktörer för att se om vi ska binda vårt elavtal. Dock visar det sig att det skulle bli dyrare än det spotpris vi har i dagsläget. Därför väljer vi efter flera rekommendationer att behålla spotpriset för närvarande. Dock fortsätter vi att hålla koll.
OVK
Simab kommer att genomföra ombesiktningen vid månadsskiftet november/ december. Närmare datum kommer att meddelas via lappar i brevlådorna.
Cyklar
Som säkert de flesta sett så har vi markerat alla cyklar för kunna rensa bort övergivna cyklar. De som är övergivna kommer att tas bort den 10/11.
Tvättstuga ÖG
Den 17-21/11 kommer tvättstugan på ÖG 4 att vara stängd för renoveringen. Har du tänkt tvätta då får vi be dig att antingen göra det innan eller efter.
Ytterdörrar ÖG
Ytterdörrarna till ÖG4 är preliminärt inbokade att bytas vecka 48/49.
Adventsfika
På första advent, söndagen den 3/12, tänkte vi ha lite Adventsfika kl. 16.00. Då tänder vi granen, bjuder på glögg, julmust, pepparkakor och lussebullar. Finns det några barn, eller vuxna, som vill organisera sig och bjuda på lite julsång så hade det varit fantastiskt stämningsfullt… Vi vill också bjuda in alla barn att dekorera julgranen med sitt egengjorda julpyssel.
Lökar till trädgårdsgruppen
Trädgårdsgruppen efterlyser blomlökar av alla sorter, så om någon har lite lökar liggandes och vill skänka så skulle dom blir jätteglada.
Ta hand om varandra i vintermörkret!
Med vänlig hälsning
Styrelsen