Månadsbrev oktober 

Färgerna skiftar på träden och mörkret kommer smygande. Då är det så mysigt att kura ihop sig i soffan med en bok, en kopp varm choklad och kanske tända lite ljus. 

Här kommer lite ord från styrelsen i höstmörkret.

Brandvarnare

Det är dax att alla ser över sina brandvarnare så att batteriet är intakt och att allt fungerar. 

Vi har på senare tid läst om lägenhetsbränder som startat på grund av laddning av batterier till cyklar, scootrar och andra batteridrivna produkter. Därför vill vi be alla som laddar dessa batterier att göra det på dagtid/kväll när man är hemma och framförallt inte på natten när uppmärksamheten är på drömmarnas smörgåsbord. 

Elpriser. 

Det är fortfarande svårt att sia om vad elpriset blir i vinter men sannolikheten är att den går upp lite och vi kommer därför att göra en prisjustering på kilowattpriset till oss medlemmar för att inte hamna på fel sida. Vi kommer att landa på ca 3kr/kwh.

Tänk på att vi alla kan hjälpas åt att reglera priset både för oss själva och för hela föreningen genom att inte ha alla saker igång samtidigt då vi då får ner effektavgiften. (Till exempel blir det en högre effektavgift om man har tvättmaskin och diskmaskin igång samtidigt.)

Nya koder.

Som vi hoppas att alla noterat byter vi nu koder och påminner åter igen om hur viktigt det är att se till att dörren stängs efter oss så att vi försvårar för tjuven att komma in.

Värme.

Värmecentralen har termostat och regleras beroende på utetemperaturen. Detta innebär att nu i början av den kyligare säsongen kan det ta tid att märka av effekten när det ibland är sol och 17 grader och ibland stjärnklart och 4 grader.

Adventsmingel.

Förra året träffades vi för att tända granen, höra barnen sjunga fina julsånger och fika på lite glögg och lussebullar. Detta var så mysigt och vi ser gärna att detta blir en tradition! Därför vill vi redan nu be alla att boka in 16.00 på första advent för lite adventsmingel med alla grannar. Om någon vill anordna med en liten Julkör så vore det extra stämningsfullt! Barn, vuxna och alla mittemelan är välkomna att sjunga, mingla eller bara njuta av fikat.

Nu mot soffan, boken och chokladen…

 

/Styrelsen

Hej kära Guldborgare!

 

Er portkod kommer att ändras söndagen den 27:e oktober.

 

En lapp kommer att läggas i varje brevlåda med ny kod till port och ny kod för gård/miljöhus

 

Glöm inte att meddela om man har hemtjänst osv om bytet av koder.

 

OBS!

Tänk på att aldrig dela ut din kod till någon obehörig

 

/Styrelsen 

Månadsbrev september 

Årets första höstmånad är här men solen vill inte släppa oss ännu. Detta bidrog till en trevlig gårdsloppis i söndags med mycket folk. Härligt initiativ av Jonny Hagen

 

Container

Som de flesta vet har vi precis haft en container och den har nyttjats flitigt. Jag vill passa att be om ursäkt för att jag antog att någon hos oss kastat ett vad jag trodde var kylskåp men som visade sig vara ett torkskåp. Det kan naturligtvis vara någon utifrån som passar

det blir väldigt dyrt för oss om vi kastar annat än brännbart kanske vi får återgå till att sätta kodlås containern nästa gång

 

Förstudie angående ombyggnad av vindar

Det visade sig att förstudien inte gick att göra utan att vi ansökte om planändring hos kommunen. Det visar sig att en sådan ansökan skulle kosta från 150000 och uppåt. Därav har styrelsen beslutat att inte vidare med projektet

 

Ekonomi

Ett viktigt ämne som rör oss alla. Vi har precis skrivit om två lån och samtidigt passat att amortera två miljoner. Fabrizio Fonte är väldigt duktig och noggrann när han gör vår budget och tar höjd för räntehöjningar i sina kalkyler. Han kommer i dagarna lägga ut en utförlig förklaring om vår ekonomi hemsidan att alla kan ta del av vår ekonomiska status

 

Förvaltning 

Vi håller just nu att igenom förvaltningen av vår fastighet för att se vad vi kan göra för förbättringar både vad gäller ekonomin och servicen. Vi vet att det varit lite klagomål både trädgårdsskötsel och städning vi försöker främst hitta en tillfredsställande lösning gällande detta. Samtidigt vill vi be alla att försöka hålla rent efter sig i både trapphus, miljöhus, tvättstugor och källargångar. Det skulle vara en liten insats individnivå men en stor insats för vår gemensamma trevnad

 

Styrelsemedlemmar 

Vi vill tacka Jens Sjölander för hans insatser som ordinarie styrelseledamot. Han kommer nu istället in i valberedningen. Där är vi övertygade om att han kommer att utföra en strålande insatsÄven Elin Arnshed kommer att kliva av hon ska flytta. Hon kommer att vara saknad hon haft många kloka tankar. Men vi önskar henne lycka till 'landet'

Men nu har vi turen att Martin Jansson som varit suppleant kommer att komma tillbaka in som ordinarie styrelseledamot. Hans input och kunskaper är något vi ser fram emot och som ger styrelsen ytterligare styrkaDetta till trots vill vi ändå göra en efterlysning. Om någon är intresserad av att med i styrelsen så tveka inte att maila oss

 

Nu njuter vi vidare av hösten och inväntar alla dess vackra färger
Mvh Styrelsen

Vi vill tacka alla för ett trevligt årsmöte. Det var så glädjande att se så många grannar samlade!

På årsmötet bestämde vi att vi skulle gå vidare och göra en förstudie angående att sälja av vindarna för att bygga om dem till lägenheter. När denna förstudie är klar så kommer vi att kalla till ett nytt möte där vi kan få svar på alla våra funderingar och förhoppningsvis därefter ta beslut om hur vi ska göra. Men som sagt, vi kommer med mer information när vi har den.

Frågan att sätta säkerhetsgrindar på hissarna på Köpenhamnsvägen kom också upp. Vi har kollat upp vad vi har för möjligheter att göra detta och naturligtvis går allt att göra men då det är gamla hissar så skulle det innebära en investering på ca 100000:- på en grind. Eftersom resten av mekaniken är gammal blir det inte riktigt försvarbart. Vi tittar vidare på alternativ för framtiden.

Vi kan redan nu förbereda alla på att det kommer att genomföras underhållsspolning i september. Detta kommer att starta den 2 september och det kommer att ta 10 dagar att gå igenom alla lägenheter. Vi kommer att dela ut information angående detta när det närmar sig.

Med risk för att låta tjatiga så vill vi påminna än en gång om vikten av att se till så att dörrar och grindar stängs efter oss för att minimera obehörigt besök.

Kisandes mot solen siktar vi nu mot en härlig sommar med massor av sol, bad, grill och glass. Att barnen får sådär härliga sommarben av mycket spring och bus och att vi alla får möjlighet att stanna upp och njuta av nuet.

 

Styrelsen

 2024-05-24

Årsredovisning för 2023 finns nu att läsa på vår hemsida. Ni hittar denna under ekonomi. 

Under dagen kommer även alla att få en årsredovisning i brevlådan.

Mvh

Styrelsen